Задать вопрос специалисту

Приобрети журнал - получи консультацию экспертов

Вгору
Курс НБУ
 

Державна допомога суб’єктам господарювання: виробляємо нові підходи

Ольга Марчук
економічний оглядач

№6(53)(2016)

Перша міжнародна конференція з питань державної допомоги відбулася 27 травня 2016 року в Києві. Девіз заходу: «Новий підхід до державної допомоги суб’єктам господарювання – робити більше, витрачати менше». Організаторами конференції виступили Проект ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС» спільно з майбутнім регулятором – Антимонопольним комітетом України.

У серпні 2017 року набере чинності Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». Відповідно до цього документа Антимонопольний комітет України виступає регулятором державної допомоги та визначатиме конкурентну політику. Оскільки такий підхід є дещо новим в Україні, тому напередодні впровадження положень закону українські фахівці за сприяння європейських експертів вирішили провести масштабну дискусію щодо майбутньої імплементації. Центральними темами обговорення стали питання міжнародних зобов’язань України щодо створення системи моніторингу і контролю державної допомоги суб’єктам господарювання, підходи до оцінки державної допомоги, переваги для України від впровадження такої системи, створення уповноваженого органу. 

У вітальному слові голова АМКУ Юрій Терентьєв зазначив, що у зв’язку з набуттям чинності новим законодавством в Антимонопольного комітету з’явиться нова сфера реалізації державної конкурентної політики. Підкресливши, що історично Україна має дуже багатий досвід неефективної державної підтримки різних галузей економіки, він додав, що конкурентна державна політика є запорукою зростання конкуренції на ринку. На думку Юрія Терентьєва, саме запровадження однакових умов для економічних гравців, відсутність конкурентних переваг через використання такого інструменту, як державна допомога, створять підґрунтя для зростання економіки країни. 

У цьому контексті для держави головною перевагою стане, з одного боку, вивільнення додаткових ресурсів через відмову від не­ефективних схем надання державної допомоги, з іншого – бізнес отримає більш прозорі умови одержання державної допомоги в тих випадках, коли вона допустима і не створюватиме умов для викривлення конкуренції та отримання певними суб’єктами економічних переваг стосовно інших. Голова АМКУ підкреслив, що для України взірцем є практика, яка склалася в Європейському Союзі. Саме тому, за його словами, її потрібно ретельно вивчити і за час, який залишився до набуття чинності закону, провести велику роботу з розробки вторинного законодавства на підтримку базового закону. 

Заступник голови Представництва ЄС в Україні Томас Фрелесен нагадав присутнім, що реформа у сфері державної допомоги пов’язана насамперед із зобов’язаннями України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. Він підкреслив, що регулювання в цій сфері сприятиме розвитку конкуренції, підвищенню прозорості в управлінні державними фінансами і допоможе в боротьбі з корупцією. Водночас єврочиновник зауважив, що рамковий закон належить посилити вторинним законодавством, зокрема адаптувати низку документів до законодавства ЄС. 

Керівник Проекту ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС» Юджин Стюарт додав, що хоча Закон «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» набере чинності в серпні наступного року, Антимонопольний комі­тет, як майбутній регулятор державної допомоги, докладає зусиль до посилення своєї інституційної спроможності. Він також звернув увагу на необхідність допов­нення закону низкою підзаконних та нормативних актів, розроблених відповідно до стандартів ЄС з урахуванням українського контексту. На думку керівника європейського проекту, також необхідно забезпечити високий ступінь поінформованості про «новий підхід до державної допомоги в Україні» в межах усієї системи державного управління. Він висловив переконання, що застосування правил ЄС щодо державної допомоги справді приведе до поліпшення управління державними фінансами та економії коштів платників податків, тобто «більше з меншими витра­тами».

Перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Юлія Ковалів звернула увагу на необхідність аналізу державної допомоги, зокрема її впливу на конкурентоспроможність. Заступник директора Урядового офісу з питань європейської інтеграції Анатолій Куцевол підтримав таку позицію, наголосивши, що Україна планомірно проходить етапи європейської інтеграції, у тому числі з підходами до державної допомоги. 

Першу сесію «Державна допомога в контексті угод про вільну торгівлю» відкрила державний уповноважений Антимонопольного комітету України Анна Артеменко доповіддю «Нова сфера регул

ювання в Україні (міжнародні зобов’язання, Закон «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», підзаконні акти)». Вона проаналізувала стан сучасного законодавства, зауваживши, що поштовхом до ухвалення цього закону стали зобов’язання України в рамках угоди щодо створення незалежного упов­новаженого органу, розроблення необхідної нормативної бази та впровадження основних принципів ЄС у сфері державної допомоги. Уповноважений АМКУ розповіла про систему контролю державної допомоги як нового інституту права, виокремивши чотири складові: інвентаризацію типових програм державної допомоги, моніторинг, контроль та звітність. Вона також звернула увагу на вплив надання державної допомоги на економічну конкуренцію. 

Про визначення державної допомоги в ЄС та Україні присутніх поінформував керівник Проекту ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС» Юджин Стюарт. Про останні зміни у сфері державної допомоги в контексті Угоди про асоціацію між Україною та ЄС і зобов’язання нашої держави у цій сфері розповів керівник сектору «Розвиток приватного сектору» Представництва ЄС в Україні Борис Філіпов. Юрист сектору енергетики Секретаріату Енергетичного Співтовариства Марі-Терез Ріхтер детально проаналізувала Договір про Енергетичне Співтовариство, акцентувавши увагу на зобов’язаннях та останніх пропозиціях щодо внесення змін у сфері державної допомоги, прописаних у документі.

На другій сесії, де обговорювали оцінку державної допомоги, спікером виступив представник Ради Європейської асоціації вільної торгівлі Міхаліс Кекелекіс, який зробив порівняльний аналіз надання державної допомоги у рамках загальних заходів. Про правові та економічні аспекти оцінки державної допомоги говорила генеральний директор з питань конкуренції Європейської комісії Анн-Софі Дюпон. Вона презентувала оцінку державної допомоги Єврокомісії як елемент конкурентної політики ЄС. Державний уповноважений Антимонопольного комітету України Анна Артеменко, у свою чергу, охарактеризувала виклики для України у сфері оцінки державної допомоги. Вона окреслила об’єкти, сфери та критерії оцінки державної допомоги з погляду Антимонопольного комітету як уповноваженого органу. 

Під час роботи третьої сесії старший експерт Проекту ЄС Сігітас Цемнолонскіс на конкретних прикладах розповів про секторальну допомогу. Його доповнила експерт Проекту Яна Рогінська, яка охарактеризувала моменти надання горизонтальної допомоги, а Марі-Терез Ріхтер із Секретаріату Енергетичного Співтовариства та Анн-Софі Дюпон із Європейської комісії детально розглянули питання надання підтримки у сфері енергетики та програму модернізації системи державної допомоги в ЄС.

На четвертій сесії, де розглядали потенційно проблематичні сфери регулювання державної допомоги для України, активну участь у дискусії взяли представники виконавчої влади. Оксана Гришкевич із Міністерства економічного розвитку та торгівлі, Софія Угрюмова з Міністерства енергетики та вугільної промисловості, Андрій Савенко з Міністерства фінансів України охарактеризували останні зміни та розповіли про законодавчі ініціативи своїх відомств як надавачів державної допомоги. Представник Ради Європейської асоціації вільної торгівлі Міхаліс Кекелекіс розкрив тему щодо застосування Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» у сфері державних закупівель, інфраструктурних проектів і послуг загального економічного інтересу. 

У рамках роботи конференції обговорили також проблеми та переваги україн­ської системи державної допомоги, роль ключових надавачів державної допомоги в роботі з АМКУ. На завершення роботи представники Антимонопольного комітету зауважили, що ця конференція – лише перший захід у низці подібних дискусій у рамках підготовки до імплементації законодавства щодо державної допомоги в Україні.


Додати коментар


Захисний код
Оновити

Что для Вас криптовалюта?

Виртуальные «фантики», крупная махинация вроде финансовой пирамиды - 42.3%
Новая эволюционная ступень финансовых отношений - 25.9%
Чем бы она не являлась, тема требует изучения и законодательного регулирования - 20.8%
Даже знать не хочу что это. Я – евро-долларовый консерватор - 6.2%
Очень выгодные вложения, я уже приобретаю и буду приобретать биткоины - 4.3%

29 августа вступила в силу законодательная норма о начислении штрафов-компенсаций за несвоевременную выплату алиментов (от 20 до 50%). Компенсации будут перечисляться детям

В нашей стране стоит сто раз продумать, прежде чем рожать детей - 33.3%
Лучше бы государство изобретало механизмы финансовой поддержки института семьи в условиях кризиса - 29.3%
Это не уменьшит числа разводов, но заставит отцов подходить к вопросу ответственно - 26.7%
Эта норма важна для сохранения «института отцовства». Поддерживаю - 9.3%