Задать вопрос специалисту

Приобрети журнал - получи консультацию экспертов

Вгору
Курс НБУ
 

«Плач Ярославни», або Перипетії алкогольно-тютюнової звітності

Ірина Новосельцева
аудитор

№11(58)(2016)

На сторінці офіційного інтернет-представництва Президента України вже вдруге поспіль публікується електронна петиція з проханням скасувати звіти 1-РА та 1-РТ (алкогольно-тютюнова звітність). Що це за звітність і чому вона викликає такий громадський резонанс, спробуємо розібратися разом.

11-58-102-1

Частиною третьою ст. 16 Закону України від 19.12.1995 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі — Закон № 481) передбачено, що суб’єкти господарювання, які отримали ліцензії, щомісяця до 10 числа місяця, наступного за звітним, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати такі ліцензії, звітність про обсяги виробництва та/або обігу алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

На виконання цих положень Закону № 481 наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2016 р. № 49 «Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення» (далі — наказ № 49) затверджено, окрім інших, і форми звітності, що надають суб’єкти господарювання, які отримали ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами, а саме:

  • форму звіту № 1-РА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у роздрібній мережі»;
  • форму звіту № 1-РТ «Звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у роздрібній мережі» та порядок їх заповнення.

Цей наказ вступив у дію з 22 квітня 2016 року.

Для суб’єктів господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю, особливо для малого бізнесу, запровадження звітів 1-РА та 1-РТ стало справжнім шоком.

Здавалося б, що складного в тому, щоб підрахувати кількість алкогольних напоїв та тютюнових виробів на початок і кінець місяця (ці звіти надаються тільки в кількісному значенні), а також надходження та їх реалізацію протягом місяця? Але…

По-перше, відповідно до п. 2 Порядку заповнення форми звіту 1-РА він надається до органів ДФС за основним місцем обліку тільки в електронній формі засобами електронного зв’язку з дотриманням умов щодо реєстрації електронного цифрового підпису як для податкової звітності.

Як відомо, з 1 липня 2015 року ліцензуванню підлягає діяльність з виробництва, імпорту, експорту, оптової та/чи роздрібної торгівлі пивом на загальних підставах, передбачених для алкогольних напоїв (пп. 14.1.5 ст. 14 ПКУ та ст. 1 Закону № 481).

Таким чином, оскільки діяльність з роздрібної торгівлі пивом підлягає ліцензуванню на загальних підставах, то не тільки юридичні особи, а й фізичні особи-підприємці, включаючи фізичних осіб-підприємців — платників єдиного подат­ку, зокрема першої та другої груп, які здійснюють роздрібну торгівлю пивом, зобов’язані подавати звіт 1-РА.

Однак, якщо фізична особа-підприємець — платник єдиного податку, має невеликий магазин десь у селі, до якого не проведено Інтернет, то як такому підприємцю надати звіт засобами електронного зв’язку? А скільки така вимога фіскальної служби коштуватиме, якщо підрахувати вартість ПК, комп’ютерної програми для подання звітності, сертифікатів ключів електронного цифрового підпису, послуг програміста з налаштування та обслуговування програми?

По-друге, одиницею виміру для звіту 1-РА є тисяча декалітрів (тис. дал), а для звіту 1-РТ — мільйони штук (млн шт.). Але алкогольні напої виготовляються та відвантажуються в тарі різного об’єму, а сигарети — у пачках із різною кількістю штук. Для того щоб привести алкогольні напої чи тютюнові вироби до потрібної для підготування звіту одиниці виміру, розробники програми 1-С внесли відповідні зміни до конфігурації, і при коректному заповненні довід­ника номенклатури програма вже автоматично формує показники звітів 1-РА та 1-РА. Але що робити тим суб’єктам господарювання, які не мають бухгалтерської програми? Ми рекомендуємо скласти таблицю у форматі Ехcel, привести всі алкогольні напої в тарі різного об’єму до одного показника — літра, а вже потім вирахувати в декалітрах, пам’ятаючи, що 1 декалітр — це 10 літрів, або 1 літр — це 0,0001 тис. дал (табл. 1).

11-58-102-2

Як зазначають податківці у своїх роз’ясненнях (категорія 115 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу (далі — ЗІР) та лист ГУ ДФС у м. Києві від 08.06.2016 р. № 3887/Т/26-15-40-03-20), показники звіту 1-РА заповнюються в тис. дал з округленням до шести знаків включно після коми. Наприклад, 1 літр відображається у звіті як 0,000100 тис. дал.

У повсякденній діяльності суб’єктів господарювання трапляються випадки невиробничої втрати товару (розбивається скляна тара, закінчується кінцевий термін реалізації виробів тощо). Перед роздрібними торгівцями постає питання: як такі втрачені товари відобразити у звіті 1-РА, якщо формою звіту не передбачено спеціальної графи для цього? Адже графа 5, у якій враховується вибуття товару, називається «Всього реалізовано продукції у звітному місяці», але в цьому випадку йдеться не про реалізацію товару. 

Податківці повідомляють, що вибуття алкогольних напоїв та тютюнових виробів, не пов’язане з реалізацією (втрати, розкрадання тощо), відображається у графі «Примітка» звітів 1-РА та 1-РТ із зазначенням обсягів такого вибуття та наданням відповідних пояснень (ЗІР, категорія 115.05). Однак податківці не уточнили, у якій саме графі звіту належить відобразити обсяги такого вибуття. 

Ми вважаємо, що таке вибуття товару необхідно відобразити у графі 6 «Залишок на кінець звітного місяця» шляхом зменшення розрахункового залишку відповідної продукції (обсяг залишку на початок місяця в сумі з обсягом придбаної продукції за вирахуванням обсягів реалізованої продукції) на обсяг таких втрат. Таким чином, одержимо обсяг фактичного залишку відповідної продукції на кінець місяця. При цьому надання пояснень у графі 7 «Примітка» є обов’язковим! 

По-третє, у графах 1, 2 звітів 1-РА та 1-РТ зазначаються відповідно код та вид алкогольної продукції або тютюнових виробів згідно з додатком до нака­зу № 49. І якщо з кодами сигарет розібратися нескладно, бо їх усього три (75 — «Сигарети з фільтром», 74 — «Сигарети без фільтру» та 73 — «Си­гарети з вмістом тютюну та з вмістом гвоздики»), то з кодами та видами алкогольної продукції все набагато складніше. Увесь наявний асортимент алкогольних напоїв суб’єкт господарювання повинен поділити за 51 кодом УКТЗЕД (класифікатор, що використовується митними органами для визначення ставок ввізного мита). Звичайно, і фізична особа-підприємець, і бухгалтер підприємства, яке здійснює роздрібну торгівлю алкогольними напоями, не мають спеціальної освіти або досвіду роботи у сфері митної справи. Тому помилок при складанні цієї звітності уникнути важко. 

Як же суб’єктам господарювання виправити допущені помилки? А ніяк. Наказом № 49 не передбачено механізму виправлення помилок, допущених при складанні алкогольно-тютюнової звітності. 

Проте податківці в ЗІР (категорія 115.05) пові­домили, що в разі виявлення помилки у звіті суб’єкт господарювання може письмово звернутися до органів ДФС з обґрунтуванням обставин надання помилкової звітності та з проханням її не визнавати, а також повторно подати звіт із виправленими показниками. 

Необхідно зауважити, що в звіті 1-РА до коду 33 належить вид продукції «Вина виноградні», у тому числі включаючи коди 34–39; до коду 40 — вид продукції «Виноматеріали», у тому числі включаючи коди 41–46; до коду 59 — вид продукції «Лікеро-горілчані вироби», у тому числі включаючи коди 60–63. Таким чином, продукція, що належить до кодів 34–39; 41–46; 60–63, відображається у звіті 1-РА двічі: вперше як самостійний код та вид продукції (34–39; 41–46; 60–63), а вдруге — «загалом» у складі відповідного коду та виду продукції, до яких такий код та вид віднесено (33; 40; 59). Якщо роздрібний торгівець алкогольними напоями не відобразив відповідних даних у графах «Вид продукції» та «Код продукції», у тому числі за кодами 33; 34–39; 40; 41–46; 59; 60–63, це вважається наданням звіту з недостовірними даними. 

Які ж фінансові санкції передбачені за неподання або подання звіту з недостовірними відомостями? Згідно з абз. 18 ч. 2 ст. 17 Закону № 481 за неподання, несвоєчасне подання або подання звіту з недостовірними відо­мо­стями про обсяги виробництва та/або обігу спирту, алкогольних напоїв або тютюнових виробів, до суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірі 17 000 (сім­надцять тисяч) гривень. 

Ось тому й пишуть суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або тютюновим виробами, петиції до Президента краї­ни з проханням скасувати алкогольно-тютюнову звіт­ність для роздрібних торгівців. І не тільки вони. У Верховній Раді зареєстровано кілька за­конопроектів, які про­по­нують скасувати щомісячне надання звіт­ності суб’єктами роздріб­ної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами. Державна регуляторна служба України також пропонує Мінфіну скасувати необхідність подання звітності за формами № 1-РА та № 1-РТ (рішення від 04.07.2016 р. № 8). Зазначено, що для виконання цього рішення Мінфіну у двомісячний термін із дня його прий­няття (до 04.09.2016 р.) потрібно підготувати проект регуляторного акта про внесення змін до наказу № 49. 

На виконання рішення ДРСУ Мінфін підготував та оприлюднив проект наказу «Про внесення змін до наказу № 49» для отримання зауважень та пропозицій, і надав проект цього регуляторного акта для погодження до ДРСУ. За результатами розгляду положень проекту наказу та аналізу його регуляторного впливу Державною регуляторною службою встановлено, що цей проект не може бути погоджений у запропонованій редакції, і 1 листопада 2016 року ДРСУ прийнято рішення про відмову в погодженні проекту наказу Мінфіну «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 11 лютого 2016 року № 49». А 10 листопада 2016 року на сторінках газети «Урядовий кур’єр» Державна регуляторна служба розмістила повідомлення, в якому зазначила, що, виходячи зі змісту повноважень ДРСУ, регламентованих ч. 7 ст. 28 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», дію форм звітів № 1-РА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у роздрібній мережі» та № 1-РТ «Звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у роздрібній мережі» та порядків їх заповнення, затверджених наказом Мінфіну від 11.02.2016 р. № 49, зупинено з 5 вересня 2016 року. 

У зв’язку з таким рішенням регуляторної служби, якої ж позиції дотримується Державна фіскальна служба України? Офіційно — мовчить. Консультанти інформаційно–довідкового ресурсу ДФС стверджують, що суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, як і раніше, повинні надавати звітність за формами № 1-РА та № 1-РТ. Сподіваємося, що найближчим часом спеціалісти фіскальної служби розберуться в ситуації та приймуть рішення, яке буде на користь таких роздрібних торговців. А поки що суб’єктам господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, залишається чекати. Чекати і сподіватися на те, що не доведеться подавати алкогольно-тютюнову звітність за листопад 2016 року.


Додати коментар


Захисний код
Оновити

Что для Вас криптовалюта?

Виртуальные «фантики», крупная махинация вроде финансовой пирамиды - 42.3%
Новая эволюционная ступень финансовых отношений - 25.9%
Чем бы она не являлась, тема требует изучения и законодательного регулирования - 20.8%
Даже знать не хочу что это. Я – евро-долларовый консерватор - 6.2%
Очень выгодные вложения, я уже приобретаю и буду приобретать биткоины - 4.3%

29 августа вступила в силу законодательная норма о начислении штрафов-компенсаций за несвоевременную выплату алиментов (от 20 до 50%). Компенсации будут перечисляться детям

В нашей стране стоит сто раз продумать, прежде чем рожать детей - 33.3%
Лучше бы государство изобретало механизмы финансовой поддержки института семьи в условиях кризиса - 29.3%
Это не уменьшит числа разводов, но заставит отцов подходить к вопросу ответственно - 26.7%
Эта норма важна для сохранения «института отцовства». Поддерживаю - 9.3%