Задать вопрос специалисту

Приобрети журнал - получи консультацию экспертов

Вгору
Курс НБУ
 

Особливості здійснення діяльності з управління активами інституційних інвесторів з 01.01.2014 р.

Сергій Лєдяєв
юрист

№10(21)(2013)

Для початку зазначу, що 06.08.2013 р. Національна комісія з цінних паперів і фондового ринку (далі – НКЦПФР) прийняла рішення № 1414 (далі – Рішення), яким затвердила Положення про особливості здійснення діяльності з управління активами інституційних інвесторів (далі – Положення). На сьогодні діяльність з управління активами інституційних інвесторів, а саме її особливості, регулюється відповідним Положенням, затвердженим рішенням НКЦПФР від 02.11.2006 р. № 1227 (далі – Положення № 1227), яке втратить чинність з набранням чинності новим Положенням.

Проаналізуємо, у чому ж полягають основні новели в особливостях здійснення діяльності з управління активами інституційних інвесторів згідно з прийнятим Положенням, норми якого наберуть чинності 01.01.2014 р.
Положення регулює діяльність компаній з управління активами інституційних інвесторів (далі – КУА) та діяльність з управління активами недержавних пенсійних фондів (далі – пенсійні фонди), встановлюючи особливості, вимоги і обмеження, а також основ­ні функції такої діяльності.
Так, розмір власного статутного капіталу КУА зобов’язана підтримувати на рівні, визначеному нормативно-правовим актом НКЦПФР, що встановлює порядок видачі та умови отримання ліцензій, а також регулює провадження діяльності КУА (п. 9 Положення). У чинній редакції Положення № 1227 рівень статутного капіталу, який зобов’язана підтримувати КУА, визначається Ліцензійними умовами, затвердженими рішенням НКЦПФР від 26.05.2006 р. № 341 (далі – Ліцензійні умови). Отже, вилучення з тексту Положення чіткого посилання на нині чинні Ліцензійні умови може свідчити про найближчі зміни в регулюванні провадження діяльності КУА, порядку видачі та умовах отримання ліцензій.
Крім того, спрощено норму щодо здійснення обліку прав власності на бездокументарні цінні папери, адже п. 12 Положення містить відсилочну норму про те, що такий облік здійснюється відповідно до законодавства про депозитарну систему. На сьогодні Положення № 1227 визначає функції, умови і порядок ведення реєстр­у власників іменних цінних паперів самими КУА або реєстраторами. Такі зміни викликані переходом до бездокументарної форми існування цінних паперів, збільшенням повноважень і ролі зберігачів та депозитарію щодо ведення обліку цінних паперів, прав на цінні папери і прав за цінними паперами та їх обмежень.
Хочу звернути увагу на те, що пп. 1 п. 2 р. IV Положення розширено коло обов’язків КУА щодо активів інститу­ту спільного інвестування (далі – ІСІ), а саме: дотримуватись вимог усіх без винятку умов, встановлених р. V Положення (обмеження діяльності КУА або особи, яка здійснює діяльність з управління активами), та інших показників (нормативів), що обмежують ризики учасників фонду. Згідно з цим пунктом в чинній нині редакції Положення № 1227, обов’язком КУА є дотримання нормативів, установлених п. 1.20 р. V Положення № 1227, що полягають у забороні КУА під час провадження діяльності з управління активами робити заяви, які можуть бути розцінені як гарантії беззаперечного отримання доходу від придбаних цінних паперів або відсутності збитків від інвестування в цінні папери, чи запевняти учасників ІСІ у вищевказаному.
Відповідно до пп. 10 п. 2 р. IV Положення, обов’язком КУА є участь в управлінні діяльністю юридичної особи, ак­ції (частки, паї) якої належать до складу активів ІСІ, активами якого управляє КУА, чим визначено, що предметом управління КУА є саме активи ІСІ, незалежно від того, чи володіє така КУА часткою у статутному капіталі учасника ІСІ порівняно з нормами чинного Положення № 1227, п. 2.10 р. IV якого передбачено, що КУА бере участь в управлінні діяльністю емітента або іншої юридичної особи, корпоративні права яких перебувають в активах недиверсифікованих (венчурних) ІСІ.
Щодо обмежень під час провадження діяльності з управління активами КУА, то їх (обмеження) допов­нено пп. 14 п. 1 р. V Положення стосовно заборони КУА укладати від імені ІСІ договори, які за своїм характером можуть бути укладені лише ІСІ.
Умовами п. 1 р. VI Положення розширено підстави завдання збитків діяльністю КУА та порядок відшкодування таких збитків. Підстави завдання збитків ІСІ внаслідок діяльності КУА доповнено такими, які можуть виникнути внаслідок порушення КУА вимог законодавства, регламенту, проспекту емісії цінних паперів ІСІ, інвестиційної декларації. А щодо умов відшкодування таких збитків, то вони (збитки) відшкодовуються за рахунок резервного фонду корпоративного інвестиційного фонду, але посилання на порядок, встановлений НКЦПФР, виключено з умов даного пункту.
Також у п. 2 р. VI Положення визначено, що підставами для використання коштів резервного фонду КУА є рішення уповноваженого органу КУА, судові рішення, інші випадки, передбачені чинним законодавством.
Слід наголосити, що крім змін, які стосуватимуться особливостей здійснення діяльності з управління активами інституційних інвесторів, з 01.01.2014 р. зазнають змін і ціла низка нормативно-правових актів щодо регулювання діяльності у відповідній сфері. Серед них – Закон України «Про цінні папери та фондовий ринок», зміни до якого наберуть чинності 01.01.2014 р., Закон України «Про інститути спільного інвестування (пайові та корпоративні інвестиційні фонди)», який втратить чинність у зв’язку з набранням чинності редакції Закону України «Про інститути спільного інвестування», та ін.


Додати коментар


Захисний код
Оновити

Что для Вас криптовалюта?

Виртуальные «фантики», крупная махинация вроде финансовой пирамиды - 42.3%
Новая эволюционная ступень финансовых отношений - 25.9%
Чем бы она не являлась, тема требует изучения и законодательного регулирования - 20.8%
Даже знать не хочу что это. Я – евро-долларовый консерватор - 6.2%
Очень выгодные вложения, я уже приобретаю и буду приобретать биткоины - 4.3%

29 августа вступила в силу законодательная норма о начислении штрафов-компенсаций за несвоевременную выплату алиментов (от 20 до 50%). Компенсации будут перечисляться детям

В нашей стране стоит сто раз продумать, прежде чем рожать детей - 33.3%
Лучше бы государство изобретало механизмы финансовой поддержки института семьи в условиях кризиса - 29.3%
Это не уменьшит числа разводов, но заставит отцов подходить к вопросу ответственно - 26.7%
Эта норма важна для сохранения «института отцовства». Поддерживаю - 9.3%