20.05.2014 у Верховній раді України зареєстровано проект Закону України «Про захист споживачів від зловживань з боку колекторів» (далі - Проект), який покликаний врегулювати діяльність колекторів в Україні та захистити споживачів від зловживань з боку колекторів.
Так, зокрема, в Проекті дається визначення понять «колектор» та «колекторська діяльність».
Також Проектом пропонується заборонити в процесі контактування або будь-якої взаємодії колектора із споживачем (боржником) наступні дії:
1) контактувати із споживачем шляхом телефонних дзвінків з 20.00 години вечору до 09.00 години ранку, а також у святкові та неробочі дні;
2) контактувати із споживачем шляхом телефонних дзвінків частіше чим один раз на тиждень;
3) контактувати із споживачем за місцем роботи, в тому числі направляти повідомлення боржнику нароботу;
4) зустрічатись з роботодавцями споживача з приводу заборгованості споживача;
5) направляти повідомлення споживачу по електронній пошті в мережі Інтернет або SMS-повідомлення про прострочену заборгованість;
6) повідомляти споживача про наявність простроченої заборгованості за допомогою телефонного автоматичного інформатора;
7) розміщувати на конвертах, в яких споживачу направляються повідомлення, інформацію про наявність заборгованості у споживача;
8) використовувати на конвертах або повідомленнях, що направляються споживачу зображень, які можуть бути сприйняті споживачем, як загрозливі;
9) контактувати із споживачем після повідомлення останнім, що його інтереси представляє адвокат або інший представник;
10) вводити споживача в оману шляхом представлення колектора іншою особою (представником правоохоронних органів або інших державних органів, тощо);
11) забороняється стягнення колектором будь-яких додаткових сум, окрім сум передбачених угодою між кредитором та споживачем та чинним законодавством;
12) погрожувати споживачу арештом або іншими не передбаченими заходами, або такими заходами, що не можуть бути застосовані;
13) вносити неправдиві відомості до кредитної історії споживача, якщо колектор має відповідні права, або погрожувати внесенням таких відомостей;
14) вести розмову із споживачем використовуючи лексику, вирази та виказування, які можуть ображати або принижувати особу споживача;
15) контактувати із третіми особами таким чином, що факт заборгованості стане відомо третім особам, окрім адвоката, представника споживача, якщо особу споживача представляє останній;
16) колектор не може використовувати заборонені законом методи стягнення заборгованості, в тому числі заподіювати шкоду життю чи здоров'ю боржника, його репутації, у тому числі ділової репутації, майну боржника або загрожувати заподіянням такої шкоди;
17) вимагати від родичів і близьких боржника прийняття на себе тих чи інших зобов'язань щодо заборгованості боржника, якщо інше не передбачено договором між кредитором і боржником або чинним законодавством;
18) явно чи приховано погрожувати боржникові.
Метою законопроекту є захист прав споживачів та законодавче закріплення обмежень засобів впливу на споживачів з боку колекторів.
Прийняття запропонованого Проекту створить механізм за допомогою якого громадяни зможуть захистити свої права від зловживань з боку колекторів.
Проектом передбачено, що особи, винні в порушенні зазначених положень, нестимуть відповідальність згідно з діючим законодавством, однак які саме санкції очікуватимуть на порушників – законодавці не конкретизують.