Задать вопрос специалисту

Приобрети журнал - получи консультацию экспертов

Вгору
Курс НБУ
 

Законопроект № 2140 від 30.01.2013 «Про захист професійної діяльності журналістів» (у вкладенні)

Posted Автор: Створено: в Блоги

 

Законопроект №2140 від 30.01.2013 «Про захист професійної діяльності журналістів» (у вкладенні)

Законопроект подано від імені депутата Катеринчука Д.М.

На даний момент його надано для ознайомлення та погодження в комітети ВРУ:

- Комітет з питань свободи слова та інформації

- Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності
- Комітет з питань національної безпеки і оборони
- Комітет з питань бюджету
- Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України
- Комітет з питань європейської інтеграції

 

Жодного читання в ВРУ ще не пройшов.

 

 

Вказаний законопроект консолідує норми щодо правового статусу журналістів, що містяться в Конституції України, законах України «Про інформацію», «Про телебачення і радіомовлення», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про захист суспільної моралі», «Про інформаційні агентства», «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» та інших.

 

Особливості законопроекту.

У законопроекті визначено, що журналіст повинен дотримуватись у своїй діяльності принципів незалежності та неупередженості, відповідальності, професіоналізму, дотримання ним прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, поваги до загально визначених моральних цінностей. Журналіст під час провадження професійної діяльності користується свободою думки і слова, свободою вираження поглядів. В той же час, в законопроекті підкреслюється неприпустимість зловживання правами та свободами журналіста.

В законопроекті приділена гарантіям професійної діяльності журналістів. Держава гарантує реалізацію прав і свобод журналістів шляхом покладення обов’язків на установи та організації, їх посадових осіб подавати об’єктивну інформацію про свою діяльність. Законопроектом забезпечуються соціальні гарантії журналістів, встановлюється відповідальність за порушення прав та свобод журналістів, перешкоджання їх професійній діяльності, переслідування журналіста у зв’язку з його професійною діяльністю, здійснення цензури тощо.

Особливу увагу слід звернути на ст. 4 законопроекту «права журналіста», зокрема:

1) збирати, зберігати, використовувати та поширювати інформацію в усному, письмовому або іншому вигляді на свій вибір;

2) створювати та опрацьовувати твори, поширювати інформацію, погляди і переконання, судження і коментарі через засоби масової інформації;

3) безперешкодно придбавати та користуватися технічними пристроями, обладнанням і матеріалами, що необхідні для забезпечення його професійної діяльності;

4) одержувати інформацію від (з) будь-якого не забороненого законом джерела;

5) відвідувати в установленому порядку організації, бути прийнятим їх посадовими особами, присутнім на сесіях, засіданнях, нарадах, брифінгах, інших публічних заходах;

6) на доступ до статистичних даних, архівних, бібліотечних, музейних фондів, за винятком тих, що містять відомості, які становлять державну та іншу передбачену законом таємницю, розголошення яких може завдати шкоди особі, суспільству і державі, копіювання, зйомку, запис документів і матеріалів, які не становлять державної та іншої передбаченої законом таємниці, розголошення яких заподіює шкоду особі, суспільству, державі;

7) здійснювати письмові, аудіо- та відеозаписи із застосуванням необхідних технічних засобів, за винятком випадків, передбачених законом;

8) перебувати у разі пред’явлення посвідчення в місцях надзвичайних подій, використовувати під час провадження в таких місцях професійної діяльності всі доступні канали зв’язку;

9)не повідомляти про джерело інформації, за винятком випадків, коли така інформація обнародується за рішенням суду;

10) відтворювати зміст документів, листів, інших матеріалів або їх фрагментів, іншим способом поширювати інформацію, зокрема одержану з використанням аудіо- та відеозапису, кіно- і фотозйомки, якщо це не порушує конституційні права та свободи людини, не є втручанням в її особисте і сімейне життя або є необхідним в інтересах національної безпеки, економічного добробуту, захисту прав людини та якщо при цьому вжито заходів для унеможливлення ідентифікації сторонніх осіб;

11) розповсюджувати твори за своїм підписом, під псевдонімом або без підпису, відкликати свій підпис під твором, зміст та форму якого, на думку журналіста, було спотворено в процесі редакційної підготовки, або забороняти чи обмежувати розповсюдження зазначених творів;

12) не розкривати джерело інформації або інформацію, яка дозволяє встановити джерела інформації, крім випадків, коли його зобов’язано до цього рішенням суду;

13) відмовитися від виконання доручення редакції, якщо воно суперечить законодавству або нормам журналістської етики. Така відмова не може бути підставою для розірвання власником засобу масової інформації трудового договору з журналістом.

Відповідно до законопроекту журналіст не може бути притягнутий до відповідальності за висловлення думок, переконань або суджень, за допомогою яких дає оцінку чому-небудь, виявляє ставлення до кого-небудь, погляд на що-небудь, у тому числі критику. Погляди, думки, переконання або судження не підлягають спростуванню та доведенню їх достовірності.

Професійна діяльність журналіста не може бути підставою для його арешту, затримання, а також вилучення зібраних, опрацьованих, підготовлених ним матеріалів та технічних засобів, якими він користується у своїй роботі.

 

Визначено критерії Перешкоджання законній професійній діяльності журналіста, зокрема це:

- здійснення цензури;

- примушування журналіста до поширення інформації, яка суперечить його переконанням або відмови від поширення підготовленої ним інформації;

- вилучення тиражу друкованої продукції;

- зняття передачі з ефіру;

- недопущення журналіста до участі у прес-конференції;

- позбавлення журналіста чи засобу масової інформації можливості скористатись переважним правом на одержання інформації;

- необґрунтована відмова у задоволенні запиту щодо доступу до офіційних документів або наданні письмової чи усної інформації;

- порушення прав власності на інформацію;

- навмисне приховування інформації;

- безпідставна відмова від поширення певної інформації;

- незаконне втручання в діяльність і порушення професійної самостійності редакції;

- встановлення обмежень на спілкування з журналістом і передача йому інформації, за винятком відомостей, які складають державну або іншу спеціально охоронювану законом таємницю;

- необґрунтовану відмову в акредитації чи необґрунтоване припинення акредитації;

- незаконне вилучення матеріалів і необхідних технічних засобів журналіста;

- надання недостовірної інформації журналісту;

- перешкоджання здійснюваному на законній підставі створенню або розповсюдженню продукції засобу масової інформації, встановленні незаконних обмежень на роздрібний продаж тиражу періодичного друкованого видання;

- порушення інших прав журналіста, встановлених цим Законом та іншими законодавчими актами;

- погроза, обман, шантаж, пошкодження чи знищення майна журналіста та/або його рідних чи близьких;

- застосування фізичного, психологічного впливу на журналіста та/або його рідних чи близьких;

- обмеження або позбавлення його прав чи законних інтересів.

 

У всьому іншому особливих новацій немає.

Tagged in: Украина
Для додавання та перегляду коментарів увійдіть спочатку на сайт з ім'ям користувача та паролем.

Что для Вас криптовалюта?

Виртуальные «фантики», крупная махинация вроде финансовой пирамиды - 42.3%
Новая эволюционная ступень финансовых отношений - 25.9%
Чем бы она не являлась, тема требует изучения и законодательного регулирования - 20.8%
Даже знать не хочу что это. Я – евро-долларовый консерватор - 6.2%
Очень выгодные вложения, я уже приобретаю и буду приобретать биткоины - 4.3%

29 августа вступила в силу законодательная норма о начислении штрафов-компенсаций за несвоевременную выплату алиментов (от 20 до 50%). Компенсации будут перечисляться детям

В нашей стране стоит сто раз продумать, прежде чем рожать детей - 33.3%
Лучше бы государство изобретало механизмы финансовой поддержки института семьи в условиях кризиса - 29.3%
Это не уменьшит числа разводов, но заставит отцов подходить к вопросу ответственно - 26.7%
Эта норма важна для сохранения «института отцовства». Поддерживаю - 9.3%