Приобрети журнал - получи консультацию экспертов
№7-8(54-55)(2016)
Громадська організація «Всеукраїнський бухгалтерський клуб», яка об’єднує українських бухгалтерів, держслужбовців, юристів, аудиторів, удесяте провела Бухгалтерський конгрес. Захід відбувся з 24 по 27 червня у Батумі (Грузія) і зібрав близько 150 представників облікової професії. Організатором конгресу виступило івент-агентство UtekaBusinessEvents. У числі інформаційних партнерів – журнал «Незалежний АУДИТОР».
Грузію для проведення ювілейного конгресу обрали не випадково. Країна має досвід проведення економічних реформ у сучасних умовах і нині Україна прагне застосувати у себе позитивні моменти з цього досвіду. Організатори конгресу поставили за мету максимально ознайомити бухгалтерську спільноту зі змінами у законодавстві, які стосуються бухгалтерського обліку, оподаткування, права, а також обговорити з експертами і колегами проблемні питання підприємств України та виробити найбільш ефективні шляхи податкової оптимізації, внести свої пропозиції для поліпшення чинних законодавчих та нормативних актів і формування нових державних документів, що стосуються професії. Окрім головних бухгалтерів, фінансових директорів, експертів з бухгалтерського обліку, які традиційно на таких конгресах обмінюються досвідом, до участі у заході запросили ще й грузинських колег.
Відкрив захід президент громадської організації «Всеукраїнський бухгалтерський клуб», кандидат економічних наук Аполлон Позов. Він побажав учасникам плідної роботи, адже досвід попередніх конгресів засвідчує, що до бухгалтерської спільноти стали прислухатися, а питання, зафіксовані у підсумкових документах конгресу, беруться до уваги і йде пошук шляхів їх вирішення. Начальник управління методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України Людмила Гапоненко наголосила на важливості проведення такого заходу. З вітальним словом виступив представник Батумської аудиторської компанії «Декс» Автанділ Ахаладзе.
Головною тематикою конгресу стали питання податкового планування та неподаткових перевірок. Перше пленарне засідання – «Аналіз перспективного законодавства: вплив на бізнес у другому півріччі 2016» – провели Аполлон Позов та Ольга Целуйко. На панельній дискусії присутні обговорили питання «Експертна оцінка основних ризиків бізнесу-2016 і методів їх запобігання». Спікерами тут виступили Ольга Целуйко та начальник юридичної служби редакції видання «Баланс» і «Бібліотека «Баланс», експерт у сфері господарського, податкового, трудового, корпоративного, авторського права Олена Кантерман, а також Євгенія Авер’янова – практикуючий адвокат, представник Інституту держави і права ім. В. М. Корецького НАН України.
Сесійні засідання, на яких доповідачами виступали переважно експерти, редактори видань «Баланс», практичних посібників «Бібліотека «Баланс», були присвячені низці різноманітних тем, що стосувалися господарської діяльності підприємств. Зокрема, на першій сесії розглядали питання, як підготуватися і чого очікувати від неподаткових перевірок контролюючих органів. У ході її роботи відбувся розбір практичних ситуацій, помилкових дій, аналіз актуальної судової практики, прозвучали рекомендації юристів-практиків.
Друга сесія давала відповідь на питання, як захистити інтереси підприємства в суді та як бути, якщо суд програний. Тут розглянули моменти щодо місцевих податків і зборів та як оскаржити в суді рішення органів місцевого самоврядування, пов’язані з установленням ставок із податку на нерухомість. На третій сесії порівнювали різні системи оподаткування та робили вибір оптимальної залежно від виду діяльності. Присутні також міркували, як зменшити податкову базу з податку на прибуток і ПДВ, використовуючи можливості бухобліку.
Про те, як не переплачувати податки на основі ідеального ведення бухобліку, обговорювали на четвертій сесії. Розглянули питання щодо купівлі послуг із ПДВ, які пов’язані з основною реалізацією, податкової вигоди від експорту товарів. Розмірковували про те, як перевірити закордонного контрагента, як вигідно для українського підприємства скласти ЗЕД-контракт, право якої країни вибрати, які нюанси врахувати для оптимізації роботи підприємства. Практичні приклади з числа найпопулярніших ситуацій та країн наводили Ольга Целуйко та Олена Кантерман.
П’ята сесія була присвячена питанням «тимчасової» покупки та повернення товару, повернення передоплат, коригування ціни поставок. Розглянули також податок на прибуток, зокрема господарські та негосподарські витрати, штрафи за господарськими договорами; фінансову допомогу; спільну роботу прибуткових і збиткових підприємств; роботу з фізичними особами, підприємцями. У полі зору присутніх були також питання відступлення права вимоги, виплати винагород, роялті; купівлі-продажу корпоративних прав, цінової політики підприємства. Говорили і про нову проблему для бізнесу, якою стала система електронного адміністрування пального, радилися, як використовувати пальне, щоб не платити роздрібний акциз.
На шостій сесії присутні аналізували головні ризики роботи підприємств поточного року та розповідали, як ДФСУ відстежує схеми оптимізації податків і роботу компаній-оптимізаторів. Обговорили також основні положення наказу ДФСУ № 543, проаналізували «сірі» схеми оптимізації ПДВ. Сьома сесія була присвячена побудові схем оптимізації та ефективним інструментам для їх втілення. Присутні проаналізували схеми роботи реально діючих підприємств (імпортер, торговельне підприємство, товаровиробник), акцентувавши увагу на виявленні ризиків у діяльності та варіантах застосування інструментів оптимізації. Сесію провела аудитор консалтингової компанії «Де факто» Олена Литвин.
У рамках восьмої сесії говорили про те, як правильно оформити домовленості з контрагентами, як їх можна перевірити та підтвердити реальність господарської операції. Дев’ята сесія була присвячена кадрам та їх підготовці до податкової перевірки. Також відбувся майстер-клас «Межі відповідальності фінансового директора і головного бухгалтера в рамках службових повноважень».
Учасникам конгресу запам’яталася ще одна подія – відбулася дебютна презентація книжки Світлани Позової «Бухгалтер, якому довіряють». Напередодні учасники заходу отримали творче завдання – дати коротку письмову відповідь на запитання: «Що необхідно зробити для того, щоб підвищити довіру до бухобліку та професії бухгалтера?» За результатами його виконання було обрано шість переможців, які першими отримали у подарунок книжку з автографом автора.
Окрім цього, яскравими і колоритними стали зустрічі з представниками асоціації незалежних бухгалтерів та аудиторів Грузії, екскурсійні програми, у ході яких українські бухгалтери дізналися більше про сучасну архітектуру та інфраструктуру Батумі, помилувалися гірськими краєвидами Аджарії, Національним грузинським ботанічним садом.
На завершення конгресу учасники ознайомилися з резолюцією, до якої увійшли найбільш нагальні питання, що нині непокоять бухгалтерське співтовариство:
Конгрес закликає всіх бухгалтерів України взяти активну участь у виконанні Плану заходів Міністерства фінансів України на 2016-2020 рр. щодо реалізації Концепції розвитку бухгалтерського обліку та звітності в Україні на середньострокову перспективу:
Конгрес доручає оргкомітету узагальнити всі пропозиції та критичні зауваження учасників пленарного засідання, дев’яти сесій і засідання круглого столу й направити їх регіональним представникам Всеукраїнського бухгалтерського клубу для розгляду та повідомлення про вжиті заходи.
Main