Задать вопрос специалисту

Приобрети журнал - получи консультацию экспертов

To top
NBU Rate
 

Порядок приймання та опрацювання документів, що надходять до організації

Людмила Штепа
діловод

№3(14)(2013)

Багато управлінських рішень або комерційних угод на стадії їх підготовки, а потім і виконання супроводжуються листуванням. Лист – це поширений вид документації, один із способів обміну інформацією. Службові листи належать до основних засобів встановлення інформаційних, службових контактів між підприємствами, організаціями, установами, фірмами та закладами. Як правило, листи складають у разі, коли неможливо або важко здійснити бездокументний обмін інформацією, надати усні роз’яснення, вказівки, провести інструктування тощо.

Розглянемо існуючий у сучасному діловодстві порядок приймання та опрацювання документів, що надходять до будь-якої установи.
Доставка документів адресатам здійснюється, як правило, з використанням засобів поштового зв’язку, електрозв’язку, а також кур’єрською та фельд’єгер­ською службами.
Поштою та через кур’єрську службу доставляється переважно письмова кореспонденція, бандеролі, посилки, дрібні пакети, періодичні друковані видання тощо. Фельд’єгерська ж служба займається спеціальною кореспонденцією. Засобами електрозв’язку доставляються такі документи, як факсограми, телефонограми, електронні документи із застосуванням електронного цифрового підпису, та документи в електрон­ній формі без електронного цифрового підпису (у сканованій формі).
Документи, що надходять до установи будь-якими з перелічених засобів, приймаються централізовано в службі діловодства.
Рекомендована, спеціальна та кореспонденція з оголошеною цінністю приймається під розписку в журналі, реєстрі або повідомленні про вручення.
У разі надходження кореспонденції з відміткою «Терміново» фіксується не лише дата, а й години та хвилини доставки.

Бувають випадки надходження документів до організацій у неробочий час. У такому разі вони приймаються черговим працівником.
Надіслані не за адресою документи повертаються відправникові без їх розгляду.
У службі діловодства розкриваються всі отримані конверти/пакети, за винятком тих, що мають напис «особисто».
Якщо лише за конвертом можна встановити адресу відправника, час відправлення та одержання документа або коли в конверті відсутні окремі документи чи встановлено невідповідність номерів документів номерам, зазначеним на конверті, то такі конверти не знищуються, а зберігаються і додаються до документів.
Коли при перегляді вкладень отриманих документів виявлено відсутність додатків, зазначених у документі, або окремих аркушів, а також при виявленні помилок в оформленні документа, що унеможливлює його виконання (відсутність підпису, відбитку печатки, грифу затвердження тощо), документ не реєструється, а відправникові надсилається письмовий запит або повідомляється про всі виявлені зауваження телефоном. При цьому на документі робиться запис із зазначенням дати запиту (розмови телефоном), посади і прізвища особи, якій зроблено такий запит, та даних працівника установи, що здійснив запит.

Бувають випадки відсутності або нецілісності вкладень, пошкодження конверта, що унеможливлює прочитання тексту документа. Тоді складається акт у двох примірниках. Один з них надсилається відправникові, другий – зберігається в службі діловодства.
Факт і дата надходження документа до установи обов’язково фіксуються за наступними правилами: відмітка про надходження документа до установи проставляється від руки або за допомогою штампа, автоматичного нумератора на лицьовому полі у правому нижньому кутку першого аркуша оригіналу документа. Елементами вказаного реквізиту є скорочене найменування установи – одержувача документа, реєстраційний індекс, дата надходження документа (година та хвилини – для термінової кореспонденції). У разі коли організація застосовує автоматизовану систему реєстрації, зазначена інформація наноситься за допомогою штрих-коду.
Електронні носії інформації, при надісланні адресатам, обов’язково супроводжуються супровідним листом. Під час приймання таких документів у службі діловодства опрацьовується лише супровідний лист.
У разі приймання документів телефаксом перевіряється загальна кількість аркушів та відповідність їх тій кількості, що зазначена на першому аркуші, а також належна якість друку. Факсимільні повідомлення, одержані не в повному обсязі або поганої якості, не реєструються, і про це обов’язково інформують відправника (телефонна розмова).
Документи, адресовані керівникам установи, а також такі, в яких не зазначено конкретну посадову особу або структурний підрозділ як адресат, підлягають попередньому розгляду службою діловодства.
Необхідність попереднього розгляду документів полягає у ви­окремленні таких, що потребують обов’язкового розгляду керівником установи, та тих, що будуть направлені на опрацювання його заступникам та структурним підрозділам.
Акти органів державної влади, запити, звернення, а також кореспонденція Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів України, кореспонденція, що надходить від установ вищого рівня, рішення органів місцевого самоврядування, а також найважливіші документи з інформацією з основних питань діяльності установи підлягають обов’язковому розгляду керівником установи.
Інші документи передаються заступникам керівника або структурним підрозділам (виконавцям). При цьому враховуються повноваження суб’єктів розгляду кореспонденції, передбачені в положеннях (статутах) про установу та в положеннях про структурні підрозділи, посадових інструкціях, розпорядчих документах про розподіл обов’язків між керівником установи та його заступниками; схеми проходження документів, діючі в організації тощо.

Попередній розгляд документів повинен здійснюватись у день надходження або в перший наступний робочий день при надходженні їх після закінчення робочого дня, у вихідні та святкові неробочі дні. Доручення установ вищого рівня, телеграми, телефонограми розглядаються негайно.
На стадії попереднього розгляду також відбувається відбір документів, які не реєструються службою діловодства.

У службі діловодства не підлягають реєстрації наступні документи:
Графіки, наряди, заявки, рознарядки.*
Зведення та інформація, надіслані до відома.
Навчальні плани, програми (копії).*
Рекламні повідомлення, програми нарад, конференцій тощо.
Прейскуранти (копії).
Норми витрати матеріалів.
Вітальні листи і запрошення.
Друковані видання (книги, журнали, бюлетені).*
Наукові звіти.*
Місячні, квартальні, піврічні звіти.*
Форми статистичної звітності.*

*Зазначені документи підлягають спеціальному обліку у відповідних структурних підрозділах установ (бухгалтерській службі, кадровій службі, бібліотеці, службі науково-технічної інформації).
Шановні читачі! Наступного разу розглянемо терміни виконання основних документів, що надійшли до установи та були зареєстровані службою діловодства.


Add comment


Security code
Refresh

Что для Вас криптовалюта?

Виртуальные «фантики», крупная махинация вроде финансовой пирамиды - 42.3%
Новая эволюционная ступень финансовых отношений - 25.9%
Чем бы она не являлась, тема требует изучения и законодательного регулирования - 20.8%
Даже знать не хочу что это. Я – евро-долларовый консерватор - 6.2%
Очень выгодные вложения, я уже приобретаю и буду приобретать биткоины - 4.3%

29 августа вступила в силу законодательная норма о начислении штрафов-компенсаций за несвоевременную выплату алиментов (от 20 до 50%). Компенсации будут перечисляться детям

В нашей стране стоит сто раз продумать, прежде чем рожать детей - 33.3%
Лучше бы государство изобретало механизмы финансовой поддержки института семьи в условиях кризиса - 29.3%
Это не уменьшит числа разводов, но заставит отцов подходить к вопросу ответственно - 26.7%
Эта норма важна для сохранения «института отцовства». Поддерживаю - 9.3%