Задать вопрос специалисту

Приобрети журнал - получи консультацию экспертов

To top
NBU Rate
 

Сектор державних фінансів України: оцінюємо безпеку

Людмила Шемаєва
доктор економічних наук, професор

№5(2012)

Накопичення системних проблем у бюджетній сфері та ігнорування викликів світової фінансово-економічної кризи призвели до розбалансування системи державних фінансів України і, як наслідок, виникнення загрози фінансовій, зокрема бюджетній, безпеці країни. Про актуальність впровадження комплексного підходу до оцінки чинників,
що можуть негативно впливати на економічний розвиток держави, окремі сектори та призводити до появи фінансових криз, розповідає доктор економічних наук, професор Людмила Шемаєва.

– Підвищення рівня фінансової безпеки сектора державних фінансів передбачає прийняття дієвих правових актів, адекватних управлінських рішень фінансової політики. Заходи мають бути системними і зосереджуватися на визначених ключових проблемах. Водночас нині не існує системного підходу до оцінки сектора державних фінансів в апараті державного управління України. Тому є потреба в розробленні методики оцінки фінансової безпеки країни у сфері державних фінансів, її інтеграції у систему загальнодержавного управління (аналіз, контроль, прогнозування та прийняття управлінських рішень).
За методикою та розрахунками ДННУ «Академія фінансового управління» Мінфіну, інтегральний показник рівня фінансової безпеки сектора державних фінансів України у 2011 році становив 0,90 від оптимального значення (1), спостерігалася його покращання проти 0,80, як це було у 2010 році.
У критичній зоні знаходилася одна складова фінансової безпеки сектора державних фінансів – рівень дефіциту Пенсійного фонду. Це сталося в результаті падіння у 2011 році даного показника до 1% ВВП (у 2010 році – 0,5%). Водночас пенсійне забезпечення у минулому році здійснювалося відповідно до норм законодавства своєчасно та в повному обсязі. Однак при цьому значно зросли трансферти з державного бюджету у доходах Пенсійного фонду та досягли майже 42%.
Інша зона, яку умовно можна назвати небезпечною, містила такі складові, як відношення загальної суми річних платежів за державним та гарантованим боргом до доходів зведеного бюджету (5,7% при пороговому значенні – 3%); коефіцієнт достатності міжнародних резервів для обслуговування зовнішнього боргу (0,54 при пороговому значенні не більше 1); рівень трансфертів із бюджету в доходах Пенсійного фонду (41,9% при пороговому значенні не більше 23%), що характеризує рівень залежності Пенсійного фонду від трансфертів із бюджету та покриття видатків за рахунок власних ресурсів.
За іншими показниками фінансова безпека сектора державних фінансів знаходилася в задовільній зоні. Позитивно вплинуло на її рівень у 2011 році порівняно з 2010-м виконання річного плану по доходах зведеного бюджету України на 100,6% проти 96,6% у 2010 році. Такому значному покращенню сприяло, зокрема, запровадження в дію ПКУ, який дав змогу розширити базу оподаткування та коло платників податків.
У І кварталі 2012 року інтегральний показник рівня фінансової безпеки сектора державних фінансів України становив 0,844 від оптимального значення (1) (проти 0,864 у І кварталі 2011 року), у тому числі за складовими (рисунок 2).
Перспективи розвитку глобальної економіки у 2012 
році поступово укріплюються, водно­­час зберігаються істотні ризики гальмування економічного зростання та підвищення фінансової нестабільності, у тому числі сектору державних фінансів.

5-43-1
Як бачимо з наведених даних, у критичній зоні знаходяться три з двадцяти восьми складових фінансової безпеки сектора державних фінансів. Найперше – рівень дефіциту Пенсійного фонду. Тут зберігається тенденція 2010-2011 років. Показник оцінює рівень розбалансованості Пенсійного фонду, який може впливати як на стан всієї фінансової системи, так і окремих її елементів. Друге – відношення річних виплат з обслуговування та погашення зовнішнього (державного та гарантованого) боргу до експорту товарів і послуг (відбулося погіршення порівняно з І кварталом 2011 року). І третій фактор – зростання різниці між середньозваженою дохідністю ОВДП на первинному ринку та обліковою ставкою НБУ
(11,7 – 7,75 = 3,95).
Окрім цього, на критичній межі знаходиться показник, що відображає рівень трансфертів із бюджету у доходах Пенсійного фонду. У небезпечній зоні залишається показник рівню трансфертів із бюджету в доходах державних соціальних фондів (крім Пенсійного). Водночас у І кварталі 2012 року значно поліпшився показник «Індекс чистої валютної позиції зведеного бюджету» за рахунок підвищення надходжень податку на додану вартість від імпортованих в Україну товарів.
Отже, за результатами оцінки стану фінансової безпеки сектора державних фінансів у 2010-2012 роках, її інтегральний показник у 2011 році покращився порівняно з 2010-м (0,9 проти 0,8). Водночас попередня оцінка за інтегральним показником у І кварталі 2012 року свідчить про його незначне погіршення (на 0, 02 в. п.) переважно за рахунок зростання відношення річних виплат з обслуговування та погашення зовнішнього (державного та гарантованого) боргу до експорту товарів і послуг, а також через зростання різниці між середньозваженою дохідністю ОВДП на первинному ринку та обліковою ставкою НБУ у І кварталі 2012 року.
Окрім того, зберігається напружений стан із дефіцитом соціальних фондів, у тому числі Пенсійного, який нині покривається з бюджету. З іншого боку, проведена у 2011 році пенсійна реформа сприятиме поліпшенню пенсійного забезпечення, пом’якшенню негативного впливу старіння населення України на бюджет Пенсійного фонду та створить умови для впровадження ІІ рівня пенсійної системи – обов’язкової накопичувальної системи пенсійного страхування.


Add comment


Security code
Refresh

Что для Вас криптовалюта?

Виртуальные «фантики», крупная махинация вроде финансовой пирамиды - 42.3%
Новая эволюционная ступень финансовых отношений - 25.9%
Чем бы она не являлась, тема требует изучения и законодательного регулирования - 20.8%
Даже знать не хочу что это. Я – евро-долларовый консерватор - 6.2%
Очень выгодные вложения, я уже приобретаю и буду приобретать биткоины - 4.3%

29 августа вступила в силу законодательная норма о начислении штрафов-компенсаций за несвоевременную выплату алиментов (от 20 до 50%). Компенсации будут перечисляться детям

В нашей стране стоит сто раз продумать, прежде чем рожать детей - 33.3%
Лучше бы государство изобретало механизмы финансовой поддержки института семьи в условиях кризиса - 29.3%
Это не уменьшит числа разводов, но заставит отцов подходить к вопросу ответственно - 26.7%
Эта норма важна для сохранения «института отцовства». Поддерживаю - 9.3%