Задать вопрос специалисту

Приобрети журнал - получи консультацию экспертов

To top
NBU Rate
 

Якщо розібратися як слід, то можна заплутати що завгодно

Нехай було, як було, адже якось та було! Ніколи так не було, щоб ніяк не було... Ярослав Гашек
Рімма Медведєва
податковий консультант

№9(2012)

Нещодавно у своєму Листі від 09.082012 р. №320/0/71-12/15-1217 Державна податкова служба України роз’яснила порядок врахування від’ємного фінансового результату з цінними паперами та деривативами у визначенні об’єкта оподаткування платників податку у 2012-2015 роках. У зазначеному листі ДПСУ дійшла висновку, що у податковій декларації з податку на прибуток за звітні періоди 2012-2015 років (починаючи зі звітного періоду – І півріччя 2012 року) у платників податку на прибуток підприємств із доходом за 2011 рік 1 млн грн і більше враховується лише 25% суми від’ємного фінансового результату операцій з цінними паперами та деривативами, яке обліковувалось станом на 1 січня 2012 року. Таким чином, Державна податкова служба України ототожнила від’ємний фінансовий результат операцій з цінними паперами із від’ємним значенням об’єкта оподаткування податком на прибуток (що вкотре свідчить про вкрай низький ступень розвитку податкових органів України і податкової системи країни в цілому).
За загальним правилом у складі валових витрат платника податку на прибуток враховується від’ємне значення об’єкта оподаткування («податкових збитків») за попередній рік, яке, у свою чергу, зменшує оподатковуваний прибуток платника податків за поточний період.
Існує ряд операцій, які обліковуються окремо. Негативне значення за такими операціями у складі від’ємного значення об’єкта оподаткування не враховується й оподатковуваний прибуток не зменшує. До таких операцій належать операції з цінними паперами та деривативами. Якщо розглядати ціннопаперовий облік, то негативний фінансовий результат (включаючи в т. ч. витрати, понесені платником податку на придбання корпоративних прав, акцій або деривативів) не зменшує оподатковуваний прибуток, але в подальшому враховується при продажу таких корпоративних прав (акцій, деривативів), зменшуючи оподатковувану базу.
Законом України №4834 було встановлено, що тільки 25% негативного значення об’єкта оподаткування («податкових збитків») на 1 січня 2012 року можуть враховуватися в 2012-2015 роках. При цьому встановлене обмеження не зачіпає негативний фінансовий результат за спеціальними операціями. Якщо виходити від зворотного (як це зроблено в листі), то і негативний результат таких операцій повинен зменшувати оподатковуваний прибуток!
Вся логіка обліку фінансового результату операцій з цінними паперами зводиться до того, що такі операції не можуть зменшити об’єкт оподаткування ні на копійку, оскільки впливають на цей показник лише за наявності позитивного результату.
Найцікавіше, що саме таке «правильне» розуміння Державна податкова служба України демонс­трує вже не вперше. Листом від 10.11.2010  р. №24268/7/15-0317 ДПСУ (тоді ще адміністрація) вимагала в декларації з податку на прибуток за звітні періоди дев’яти місяців 2010 року та 2010 рік враховувати тільки 20% суми від’ємного фінансового результату операцій з цінними паперами та деривативами попереднього звітного року, проте потім була змушена під тиском комітету ВР, Мінфіну в Листі від 04.01.2011 р. №23/7/15-0317 змінити свою позицію.
Схоже, історія повторюється!!!
Комітет ВРУ з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики у своєму Листі від 10.09.2012 р. №04-39/10-990 зазначив, що роз’яснення податкової служби, надане в Листі від 09.08.2012 р. №320/0/71-12/15-1217, жодним чином не стосується п. 153.8 ст. 153 ПКУ для визначення прибутку від операцій з цінними паперами та не обмежує право платника податків враховувати повну суму збитків від операцій із цінними паперами в наступних періодах, оскільки це різні за економічним змістом та значенням показники при визначенні податкових зобов’язань.
Листи Комітету ВРУ і Державної податкової служби України не є нормативними документами, відповідно, вони не встановлюють правових норм. Однак лист ДПСУ є «керівництвом» для податкових органів на місцях, які трактують його таким чином: у додатку ЦП до податкової декларації може бути відображено тільки 25% від’ємного значення від операцій з цінними паперами, сформованого на 1 січня 2012 року, а 75%, що залишилися, необхідно зняти.
Станом на 20 жовтня 2012 року це питання законодавчо не врегульоване.
Лист Державної податкової служби України від 09.08.2012 р. №320/0/71-12/15-1217, в якому міститься спірне трактування норм оподаткування торговців цінними паперами, не відкликано, а узагальнена податкова консультація з цього питання – відсутня, що вкотре свідчить про вкрай низький рівень розвитку податкової системи України.

P. S.
Дуже неприємним сюрпризом для торговців цінними паперами може стати законопроект №11285 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого вдосконалення адміністрування податків і зборів», поданий у парламент 2 жовтня 2012 року. Основною метою документа є перекриття схем ухиляння від сплати податків при операціях із цінними паперами. А головною новацією – запровадження акцизів на операції з цінними паперами в Україні.
У поняття «акцизний податок» додано такий елемент, як «особливий податок на операції з відчуження цінних паперів та операцій з деривативами». Таким чином, не збільшуючи кількість нових податків з одного боку, з іншого – уряд вводить новий спосіб поповнення скарбниці.
Початкова версія законопроекту пропонувала відрахування з усіх видів фінансових операцій. Для позабіржових угод було запропоновано акциз в 3%, для біржових — за ставкою 0,1%.
Це не єдина резонансна пропозиція Державної податкової служби України. Торговці зможуть щорічно «зменшувати доходи від операцій з цінними паперами» лише на 25% «негативного фінансового результату», який сформувався на 1 січня 2013 року, до повного погашення. Одночасно пропонується вести окремий податковий облік за біржовими і позабіржовими операціями. Таким чином, отримавши прибуток на біржовому ринку, торговці не зможуть мінімізувати його сплату шляхом укладання збиткових угод на позабіржовому ринку і навпаки. При цьому в разі отримання збитків по біржових операціях їх можна буде включати в звітність до повного погашення, тоді як збиток від операцій на неорганізованому ринку – всього три роки.


Add comment


Security code
Refresh

Что для Вас криптовалюта?

Виртуальные «фантики», крупная махинация вроде финансовой пирамиды - 42.3%
Новая эволюционная ступень финансовых отношений - 25.9%
Чем бы она не являлась, тема требует изучения и законодательного регулирования - 20.8%
Даже знать не хочу что это. Я – евро-долларовый консерватор - 6.2%
Очень выгодные вложения, я уже приобретаю и буду приобретать биткоины - 4.3%

29 августа вступила в силу законодательная норма о начислении штрафов-компенсаций за несвоевременную выплату алиментов (от 20 до 50%). Компенсации будут перечисляться детям

В нашей стране стоит сто раз продумать, прежде чем рожать детей - 33.3%
Лучше бы государство изобретало механизмы финансовой поддержки института семьи в условиях кризиса - 29.3%
Это не уменьшит числа разводов, но заставит отцов подходить к вопросу ответственно - 26.7%
Эта норма важна для сохранения «института отцовства». Поддерживаю - 9.3%